تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را در زمینه تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امروزه برای متصل‌کردن قطعات چوبی به همدیگر از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. دو نمونه از روش‌های پرکاربرد در صنعت چوب دوبل چوبی و اتصال بیسکویتی است. هر دو نوع این اتصالات چوبی بوده و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. اتصال دوبل چوبی میله‌هایی کوچک با اندازه‌های ۳ و ۱۲ میلیمتری هستند و درون حفره‌های ایجاد شده کوبیده می‌شود.

دوبل چوبی در دو نوع ساده و شیاردار ساخته شده که نوع شیاردار آن نیز در دو مدل مارپیچی و موازی تولید می‌شوند. برای استفاده راحت‌تر بهتر است از پین‌های چوبی که در دوسر خود دارای پخ هستند استفاده کنید در حین کار راحت‌تر باشید. اتصال بیسکویتی از دانه‌های بیسکویت تشکیل شده و ظاهری پهن دارد این دانه‌های بیسکویتی به کمک دستگاه‌های مخصوص در جای خود قرار می‌گیرند و در انتها مقداری چسب درون حفره می‌ریزند تا در جای خود محکم شود.

در ادامه سؤالی که پیش می‌آید این است که تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی در چیست؟ در این مقاله سعی کردیم به ‌خوبی به سؤال ایجاد شده پاسخ دهیم. برای آگاهی بیشتر در مورد این موضوع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دوبل چوبی

دوبل چوبی چیست؟

برای این که بدانید تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی در چیست ابتدا باید با هرکدام از آنها آشنا شوید. دوبل چوبی یا همان پین چوبی استوانه‌هایی کوچک بوده که در ابعاد کوچک بین ۳ الی ۱۲ میلی‌متر ساخته می‌شوند. دوبل چوبی به اتصال قطعات چوبی به یکدیگر کمک می‌کند و یکی از قوی‌ترین نوع اتصالات در صنایع چوبی است و کاربرد زیادی دارد. دوبل‌های چوبی اغلب در دو نوع شیاردار یا بدون شیار تولید می‌شوند.

نوع شیاردار آن دو نوع شیار داشته که یکی مارپیچ و دیگری موازی است. شیار به دوبل چوبی کمک می‌کند تا اتصالی محکم‌تر ایجاد کند. وجود شیار در دوبل چوبی سبب می‌شود تا چسب و هوای اضافه انتهای حفره بیرون‌آمده و پین چوبی بیشتر در جای خود محکم شود. اما استفاده از دوبل چوبی بدون شیار سبب می‌شود که پین به‌سختی درون حفره کوبیده شود.

در هنگام خرید دوبل چوبی به این نکته توجه داشته باشید که در دوسر پین‌های چوبی حتماً پخ وجود داشته باشد. حفره‌هایی که دوبل چوبی در آن فرو می‌رود قطر یکسانی با پین چوبی دارند و وجود پخ در دوسر آن به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی دوبل چوبی در دیوار بکوبید.

تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی

ویژگی‌های دوبل چوبی

برای دانستن تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی لازم است ویژگی های هر کدام را نیز بدانید. دوبل چوبی اتصالی قوی بوده که در صورت استفاده از آن دیگر نیازی به میخ و پیچ‌گوشتی ندارید. همچنین استفاده از دوبل چوبی به شما کمک می‌کند تا ظاهر کار شما کامل و زیباتر به نظر برسد. پین‌های چوبی فواید و ویژگی‌های زیادی دارند که در ادامه برخی از این ویژگی‌ها برای شما آورده شده است.

ایجاد اتصالات قوی

پین‎های چوبی به درون حفره‎ها می‌روند و در جای خود بسیار محکم می‌شوند به همین دلیل اتصالاتی قوی و ثابت ایجاد می‌کنند. دوبل چوبی شیاردار به‌خوبی در حفره نفوذ می‌کند و در جای خود ثابت می‌شود. همچنین نسبت به میخ و پیچ‌گوشتی وزن کمتری داشته و استفاده از آن احتمال آسیب ‌دیدن با ابزارها را به صفر می‌رساند.

ایجاد اتصالات بسیار راحت

شما با کمک دوبل چوبی می‌توانید به‌راحتی قطعات خود را به هم متصل کنید. برای انجام این کار ابتدا باید حفره با توجه ‌به قطر دوبل چوبی ایجاد کنید و سپس دوبل چوبی را در آن بکوبید و قطع دیگر چوب را به آن متصل کنید. برای انجام این کار نیاز به زمان زیاد و نیروی زیاد نیست. شما با کمترین توان می‌توانید به‌راحتی این اتصال را ایجاد کنید. در اغلب مواقع در زاویه‌های ۹۰ درجه و ۱۸۰ درجه از دوبل چوبی استفاده می‌شود.

اتصال بیسکویتی چیست؟

همچنین برای دانستن تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی بهتر است با هر دوی آنها آشنا شوید. اتصال بیسکویتی یکی از انواع روش‌های چسباندن دوتکه چوب بدون نیاز به چسب و انواع میخ است. برای ایجاد این اتصال نیاز به هیچ‌گونه وسیله‌ای نیست. اتصال بیسکویتی از نوع اتصال کام و زبانه است و دانه بیسکویت زبانه آن می‌باشد. در بیشتر مواقع از این نوع اتصال برای ساخت وسایل چوبی مانند میز، کابینت، صندلی و… استفاده می‌شود.

برای ایجاد این اتصال به ابزار اتصال بیسکویتی نیاز است که در همه کارگاه‌های چوب‌بری وجود دارد. یکی از دلایل محبوبیت این اتصال در میان نجاران استفاده و ساخت آن با انواع چوب‌ها می‌باشد که برای همین از پرطرفدارترین اتصالات چوبی در صنایع چوب است.

تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی

ویژگی‌های اتصال بیسکویتی

همانطور که گفتیم برای دانستن تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی باید ویزگی های آنها را نیز بشناسید. اتصال بیسکویتی بسیار راحت بوده و یکی از محکم‌ترین اتصالات چوبی است. این نوع اتصال در مدت‌زمان بسیار کمی ایجاد می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع اتصال آورده شده است.

ایجاد انواع اتصالات چوبی

اتصال بیسکویتی از سریع‌ترین اتصالات چوبی است. این نوع از اتصال را می‌توان برای انواع چوب‌های نازک تا متوسط به کار برد. از اتصال بیسکویتی در انواع پروژه‌های نجاری به کار می‌رود. از این اتصال می‌توان به‌صورت یک ردیفه در چوب‌های نازک و به‌صورت دو ردیفه در چوب‌های ضخیم استفاده کرد.

دارای ثبات بالا

همه دانه‌های بیسکویتی از چوب راش ساخته می‌شوند و محکم هستند. زمانی که دانه بیسکویتی در شیار قرار می‌گیرد مقداری فضای خالی باقی می‌ماند. در فضای باقی‌مانده چسب مخصوص ریخته اتصالی بسیار محکم ایجاد می‌شود.

دوبل چوبی

تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی

تا اینجا گفته شد که برای دانستن تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی باید با هر دوی آنها آشنایی پیدا کنیم. و حالا که با ویژگی های هر دو آشنا شدید می رویم سراغ بحث اصلی یعنی تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی. در صنایع چوبی از انواع اتصالات برای متصل ‌کردن قطعات چوب به یکدیگر استفاده می‌شود. دو نوع از اتصالات پرطرفدار در کارگاه‌های چوب‌بری دوبل چوبی و اتصال بیسکویتی هستند. این دو نوع اتصال خود از جنس چوب هستند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

 

برای مثال دوبل چوبی به شکل میله‌هایی کوچک با اندازه ۳ الی ۱۲ میلی‌متر می‌باشد و در حفره‌های ایجاد شده کوبیده می‎شود. اما اتصال بیسکویتی از دانه‌های بیسکویتی و صاف ساخته و به کمک دستگاه‌های مخصوص در جای خود قرار می‌گیرند. هر دوی این اتصالات در جای خود محکم هستند و ثبات بالایی دارند؛ اما دوبل چوبی اتصالات محکم‌تری ایجاد می‌کند.

دوبل چوبی و اتصال بیسکویتی هر دو چوبی هستند و به اتصال قطعات چوبی به یکدیگر کمک می‌کنند. دوبل چوبی از میله‌های چوبی با اندازه کوچک ساخته شده و اتصال بیسکویتی از دانه‌های بیسکویتی که سطحی پهن و کوچک دارند تولید شده است.

امیدواریم تا اینجا اطلاعاتی را که راجع به تفاوت دوبل چوبی و بیسکویتی در اختیارتان قرار دادیم مورد قبول واقع شده باشد.

هر دو این اتصالات بسیار محکم بوده و ثبات بالایی دارند. این دو نوع اتصال کاربرد زیادی در نجاری دارند و برای اتصال انواع چوب‌ها به کار می‌روند. در ادامه شما می‌توانید اتصالات موردنیاز برای فینگر جوینت، ورق تمام چوب ، ام دی اف و یا نئوپان خود را با مراجعه به سایت رستا چوب نوین سفارش داده و با اطمینان کامل از این سایت خرید کنید. با خرید از سایت رستا چوب نوین می‌توانید خریدی ایمن و لذت‌بخش را تجربه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *