تخته فیبر چوبی

امروزه برای ساخت انواع محصولات از چوب و تخته‌های چوبی استفاده می‌شود. تخته چوب‌های زیادی در بازار وجود دارند که مورداستفاده نجاران قرار می‌گیرند. برخی از تخته چوب‌های پرکاربرد تخته چوب نئوپان، ام دی اف و… هستند که در کارگاه‌های چوب‌بری برای ساخت محصولات مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از تخته چوب‌های پرکاربرد در صنعت چوب تخته فیبر چوبی است.

تخته فیبر چوبی ورقه‌ای چوبی و نازک بوده در ساخت انواع محصولات مورداستفاده قرار می‌گیرد. این تخته چوب از خرده چوب‌هایی که به شکل خمیر درمی‌آیند ساخته می‌شود. این ماده خمیری را با ترکیباتی مانند چسب تحت‌فشار زیاد و دمای بالا قرار می‌دهند و تخته فیبر چوبی ساخته می‌شود. این تخته‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند.

تخته فیبر چوبی ضخامتی بین ۵ الی ۳۵ میلی‌متر دارد که هرکدام با توجه ‌به ویژگی‌هایی که دارد کاربرد خاصی داشته و مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ادامه قصد داریم در مورد ویژگی‌های تخته فیبر چوبی صحبت کرده و پرسشی مانند کاربردهای تخته فیبر چوبی چیست را پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع از شما خواهشمندیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تخته فیبر چوبی

تخته فیبر چوبی چیست؟

تخته فیبر چوبی از تکه‌های کوچک چوبی و نازک از جنس چوب که حالت خمیر چوبی دارند، ساخته شده است. این ماده خمیری ابتدا آب ترکیب می‌شود و سپس آن را زیر دستگاه پرس قرار می‌دهند. فیبرهای چوبی اغلب به قطر ۲ میلی‌متر ساخته می‌شوند. این فیبرهای چوبی در پشت محصولات چوبی قرار می‌گیرند و بسیار منعطف هستند.

ورقه فیبر یک‌لایه ورق چوبی بسیار نازک است که با استفاده از خمیر چوب و چسب‌های مخصوص ساخته می‌شود. این ماده مقاومت بسیار بالایی داشته و به همین دلیل در برابر فشار، خمش و دمای بالا مورد قابل‌استفاده است. تخته چوبی اغلب موارد برای ساخت محصولاتی مانند سرویس خواب، دکوراسیون داخلی، کابینت، در و پنجره و بسته‌بندی و همچنین ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در بیشتر مواقع برای ارتقای خواص این تخته فیبرهای چوبی در برابر آتش رطوبت و مقاومت در هنگام تماس با آب از روکش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این ورقه‌های نازک کاربرد زیادی دارند و برای ساخت انواع محصولات چوبی به کار می‌روند. در ادامه بیشتر درمورد کاربرد و ویژگی این تخته چوب صحبت می‌کنیم.

ویژگی‌های تخته فیبر چوبی

ورقه‌های فیبر چوبی از خرده چوب‌هایی که به شکل خمیر در می‌آیند ساخته می‌شود. برای تولید انواع زیادی از محصولات چوبی از این تخته چوب‌های فیبر استفاده می‌کنند. تخته فیبرهای چوبی ویژگی‌های زیادی دارند که در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن شرح داده شده است.

در ساخت تخته فیبر چوبی از مواد اولیه مرغوب استفاده می‌شود و این ورقه‌ها نوعی تخته تزئینی هستند. این تخته‌ها با تکنیک‌های خاصی مانند فشار در دمای بالا، خشک‌کردن، پرس و… ساخته می‎شوند. این تخته چوب‌ها ظاهری بسیار زیبا و شکیل دارند و برای ساخت بسیاری از وسایل چوبی به کار می‌روند.

سطح تخته فیبر چوبی بسیار صاف و مسطح است همچنین این تخته چوب‌ها بسیار ظریف هستند. لبه این تخته‌ها بسیار محکم بوده و عملکردی نسبتاً پایدار دارد. اما برخلاف تمام خصوصیات خوبی که دارد به دلیل مقاومت کم آن در برابر رطوبت آب نسبت با سیر تخته چوب‌های موجود، نیروی نگهدارنده برای میخ در آن بسیار ضعیف است؛ زیرا استحکام این نوع تخته‌ها زیاد نیست و همچنین تعمیر مجدد این تخته چوب‌ها تا حدود زیادی دشوار است.

ضخامت این تخته چوب‌ها مناسب بوده؛ ولی مقدار آن ثابت نیست و انواع زیادی از این تخته چوب‌ها وجود دارد. ضخامت تخته فیبر چوبی بین ۵ الی ۳۰ میلی‌متر است و به‌طورکلی تخته فیبر چوبی با ضخامت‌های مختلفی در بازار وجود دارند. شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود تخته فیبر چوبی مدنظرتان را از سایت رستاچوب سفارش دهید.

تخته فیبر چوبی

معایب تخته فیبر چوبی

تخته فیبرهای چوبی همانند سایر محصولات دیگر علاوه بر مزیت‌هایی که داشته معایبی را نیز به همراه دارند. در ادامه برخی از معایب این تخته فیبرهای چوبی آورده شده است.

  • ضخامت کمی دارند و نگهدارنده میخ نیستند.
  • در برابر رطوبت مقاومت بسیار کمی نسبت به سایر تخته چوب‌ها دارند.
  • با استفاده زیاد دچار پوسیدگی می‌شوند.
  • تخته فیبر چوبی نسبت به سایر تخته‌های چوبی موجود در بازار عمر کمتری دارد.

کاربردهای تخته فیبر چوبی

تخته فیبر چوبی در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. محصولات زیادی با استفاده از تخته فیبر چوبی ساخته می‌شوند. در ادامه چند مورد از این محصولات آورده شده است.

مدل چوبی: در ساخت محصولات مختلفی در صنایع ساختمانی، مبلمان، ساخت کابینت، درب و پنجره، در بسته‌بندی محصولات و انواع صنایع دیگر تخته چوب‌های فیبری کاربرد زیادی دارند.

فیبر چوبی: تخته فیبر چوبی به‌عنوان ماده‌ای اساسی برای ساخت انواع کارتن، انواع کاغذ، کاغذدیواری، تخته‌های چسبنده و… به کار می‌رود و مورداستفاده بیشتر افراد قرار می‌گیرد.

تخته فیبر چوبی

محصولات لمینتی: اغلب محصولات مانند فرش لمینت، پوشش دیواری، پوشش کف فضا، میز، صندلی، کابینت و… با استفاده از ورقه‌های فیبر چوبی ساخته می‌شوند.

تخته فیبرهای چوبی برای تولید محصولات بی‌شماری کاربرد دارند. این ورقه‌ها مقاومت مناسبی در برابر حرارت و رطوبت داشته و به همین دلیل برای ساخت انواع محصولات از این ورقه‌ها استفاده می‌شود.

تخته فیبر چوبی ورقه‌ای چوبی و نازک است و از خرده چوب‌های ضایعاتی که به شکل خمیر درآمده ساخته می‌شوند. این تخته‌ها بسیار نازک بوده و ضخامتی بین ۵ الی ۳۵ میلی‌متر دارند. از ورقه فیبر چوبی در ساخت محصولات زیادی استفاده می‌شود. برخی از محصولات ساخته شده توسط تخته فیبر چوبی میز، صندلی، کابینت، تختخواب و… هستند.

این تخته‌ها به دلیل ترکیبات و روش ساختی که دارند مقاومت بالایی در برابر گرما و رطوبت دارند و به همین دلیل محصولات زیادی را با استفاده از این ورقه‌ها می‌سازند. تخته فیبر چوبی باتوجه‌ به تمام خصوصیات خوبی که دارد؛ اما به دلیل ضخامت کم نگهدارنده میخ نبوده و خراب می‌شود و همچنین تعمیر آن کاری مشکل است.

این تخته چوب‌ها همچنین نمی‌توانند در برابر تماس با آب دوام زیادی داشته باشند و بعد از گذشت مدتی دچار پوسیدگی می‌شوند و به همین دلیل نسبت به سایر تخته‌های چوبی عمر بسیار کمی دارند و برای مدت‌زمان کوتاهی قابل‌استفاده هستند.

در انتها شما می‌توانید تخته فیبر چوبیو یا حتی فینگر جوینت ، ام دی اف و یا نئوپان مورد نظر خود را با مراجعه به سایت رستاچوب انتخاب کرده و با اطمینان سفارش خود را نهایی کنید. رستا چوب نوین به شما تجربه خریدی آنلاین و امن را می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *