مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت

فینگرجوینت‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به قدری در اطراف ما از فینگر جوینت استفاده شده است که شاید در نگاه اول متوجه آن‌ها نشویم که این نشان از رایج و محبوب بودن فینگر جوینت دارد. فینگر جوینت همچون سایر چوب‌ها می‌تواند دارای مشکلاتی شود. مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت راه حل دارد که با شناخت آن می‌توان مسئله را حل کرد.

فینگر جوینت نوعی اتصال انگشتی بوده که به آن اتصال شانه‌ای نیز گفته می‌شود که قطعه‌های چوب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. برای تهیه فینگر جوینت ابتدا چوب‌های مورد نظر در کوره مخصوص خشک می‌شود تا رطوبت آن کاهش یابد. سپس چوب‌های معیوب از چرخه خارج شده و تنها چوب‌های سالم نگه داشته می‌شود. در مرحله بعدی چوب‌های سالم از نظر رنگ، اندازه، عرض و ضخامت یکسان در کنار هم قرار می‌گیرند تا با دستگاه به صورت بلوک درآیند.

مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت

برای ایجاد اتصال میان بلوک و قطعات چوبی، در ابتدا و انتهای چوب‌ها دندانه‌هایی ایجاد می‌شود تا بتوانند قطعات را روی یکدیگر سوار کنند. با استفاده از چسب و پرس کاری دندانه چوب‌ها در یکدیگر فرو رفته و به هم فشرده می‌شوند. سپس مرحله رنده کاری پروفیل‌ها فرا می‌رسد تا سطح صاف و یکنواخت به دست آید. در انتها پروفیل‌ها بر اساس خط پشت و رو کنار هم چیده می‌شوند و مجدد با دستگاه پرس فشرده خواهند شد تا صفحه‌ای صاف به وجود آید. در مرحله پایانی صفحه مورد نظر سنباده زنی خواهد شد تا چوب آماده مصرف شود.

فینگر جوینت‌ها در برابر رطوبت حساس هستند به همین دلیل می‌بایست خشک نگه داشته شوند. با این حال رطوبت هر لحظه ممکن است فینگر جوینت را درگیر کند که باعث تاب برداشتن آن خواهد شد. رطوبت که از جمله مشکلات پیش آمده در نصب فینگرجوینت‌ها است باید با راه حل ویژه برطرف شود.

مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت

علت تاب برداشتن فینگر جوینت

چوب به طور طبیعی دارای رطوبت است اما در پروسه فینگر جوینت میزان رطوبت آن تا حد معینی کاهش می‌یابد. گاه میزان رطوبت در یک قسمت از چوب بیش از جای دیگری است که هنگام حرارت دهی جایی که رطوبت کمتری دارد، دیرتر خشک می‌شود. قسمت‌های خشک زودتر از سایر قسمت‌ها جمع می‌شوند که باعث فشار شده و شکل چوب را تغییر می‌دهند طوریکه به آن تاب برداشتن چوب گفته می‌شود. با تاب برداشتن چوب پانل فینگر جوینت به جای صاف بودن، دارای خمیدگی خواهد بود.

رطوبت تاثیر مختلفی روی چوب می‌گذارد. اگر چوب رطوبت کمی داشته باشد برای رسیدن به تعادل رطوبت را جذب می‌کند. اگر چوب رطوبت بالایی داشته باشد هنگام خشک شدن برای رسیدن به نقطه تعادلی متقبض شده و جمع می‌شود. از دست دادن رطوبت یا به دست آوردن رطوبت فرایندی نیست که در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه انجام شود بلکه ممکن است چند ساعت تا چند ماه طول بکشد.

دما، اندازه قطعه چوب از نظر ضخامت و پوشش از عواملی هستندکه بر رفتار چوب تاثیر می‌گذارند که ممکن است منجر به تاب برداشتن چوب شوند. تاب برداشتن چوب هنگام نصب مشکلاتی ایجاد می‌کند و اجازه فرو رفتن کامل دندانه‌ها را در یکدیگر نمی‌دهد بنابراین نصب فینگر جوینت با مشکل مواجه خواهد شد.

مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت

شکست و از هم گسیختگی فینگر جوینت

دندانه‌های فینگر جوینت باید با دقت و به طور تمیز برش داده شوند تا در هم فرو روند. فینگر جوینت‌ها باید اتصال محکمی داشته باشند بنابراین نوع چسب مورد استفاده و میزان پرس کاری بسیار مهم است که اگر رعایت نشود منجر به ضعف در اتصال فینگر جوینت‌ها خواهد شد. ضعف اتصال باعث شکست و از هم گسیختگی فینگر جوینت خواهد شد.

رفع مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت

فینگرجوینت‌ها به طور کلی نصب ساده‌ای دارند اما با این حال گاهی ممکن است مشکلاتی به وجود آید. به جز تاب برداشتن وقوع مشکلات دیگری همچون شکست و از هم گسیختگی طبیعی است. مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت توسط راه‌های زیر برطرف می‌شود:

برطرف کردن تاب برداشتگی فینگر جوینت

بهترین راه برای جلوگیری از تاب برداشتگی اعمال مراقبت‌ها است تا چوب دچار تابیدگی نشود. نحوه انباشته کردن صفحات بسیار مهم است بنابراین باید تخته‌هایی که ضخامت یکسان دارند در یک لایه قرار گرفته و توده الوارها روی سطح صاف قرار گیرند.

گاه برای جلوگیری از تاب برداشتن چوب روی آن وزنه‌ای سنگین قرار داده می‌شود تا مانع از خمیدگی چوب شود. چوب‌هایی که بدون هیچ فاصله روی هم قرار می‌گیرند ممکن است عرق کنند به همین دلیل باید فاصله گذاری لازم انجام شود. الوارها می‌بایست در مکانی خنک، سایه دار و خشک نگهداری شوند که اگر رطوبت محیط زیاد است چوب می‌بایست در موادی که در برابر بخار نفوذ ناپذیر هستند نگهداری شوند.

مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت

برطرف کردن شکست و گسیختگی فینگر جوینت

یکی از مشکلات پیش آمده در نصب فینگرجوینت‌ها، شکستن ناگهانی آن یا ترک برداشتن است. گاه حتی بدون شکستگی قطعات از یکدیگر جدا می‌شوند. مرحله چسب زنی باید دقیق و تمیز انجام شود و هیچ قطعه‌ای نباید بدون چسب به یکدیگر وصل شود. پرس کاری نیز با استفاده از دستگاه‌های پرس مخصوص انجام می‌شود که چوب بین 24 تا 72 ساعت باید تحت فشار باشد.

رستا چوب نوین اولین تولید کننده پانل‌های تمام چوب است که از سال 1396 خط تولید فینگر جوینت را در محیطی کاملا مجهز راه‌اندازی کرده است. در رستا چوب نوین اصول اولیه با دقت رعایت و اجرا می‌شوند بنابراین مشکلات پیش آمده در نصب فینگر جوینت به حداقل خواهد رسید. از طریق رستا چوب بهترین، با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین فینگر جوینت مورد نیاز خود را در قیمت فوق العاده مناسب تهیه کنید.

برای خرید انواع فینگر جوینت صنوبر، فینگر جوینت نارون، فینگر جوینت کاج، فینگر جوینت روسی، چوب راش و ورق تمام چوب با ما از طریق راه های زیر در ارتباط باشید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *