h1 1

فرآیند ساخت فینگر جوینت

در این مطلی می خواهیم اطلاعاتی در زمیته ی فرایند ساخت فینگر جوینت در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.فینگر جوینت یکی از روش های مدرن برای استفاده و بازیافت تکه های کوچک و به درد نخور می باشد. در گذشته نجاران با استفاده از روش کام و زبانه کردن تخته های کوچک را به یکدیگر وصل می کردند و جعبه های کاربردی می ساختند. امروزه با پیشرفت تجهیزات و ابزارهای صنعت چوب می توانید با شانه کردن صفحات چوب و سپس پرس کردن آن ها با چسب به یکدیگر صفحات فینگر جوینت یا اتصال انگشتی را بسازید. با مراحل ساخت فینگر جوینت آشنا هستید؟ ما به معرفی فرآیند ساخت فینگر جوینت می پردازیم .

 برای ایجاد صفحات بزرگ فینگر جوینت می توان از هر نوع چوب استفاده کرد. همچنین در برخی موارد ترکیبی از چند نوع چوب را برای ساخت پنل های فینگر جوینت استفاده می کنیم.

فرآیند ساخت فینگر جوینت

1. خشک کردن و آماده سازی قطعات چوب

اولین قدم در فرآیند ساخت فینگر جوینت خشک کردن قطعات چوب مورد نظر است. این کار توسط کوره های مخصوص انجام می شود. استفاده از کوره ها نه تنها ضایعات چوبی را کمتر می کند بلکه باعث می شود تا چوب ها سریع تر خشک شوند. در مرحله خشک کردن رطوبت چوب 8 الی 12 درصد کاهش پیدا می کند.

2. ارزیابی سلامت قطعات چوب

چوب های خشک شده مرحله قبل را از نظر ایرادات فنی بررسی می کنیم. قطعاتی که دارای ایراداتی مانند شکستگی، سوراخ، پوسیدگی، گره و موارد این چنین باشند جدا کرده و کنار گذاشته می گذاریم.

3. دسته بندی قطعات چوب

در این مرحله از فرآیند ساخت فینگر جوینت باید قطعات چوب سالم را از نظر میزان اندازه عرض و ضخامت و همچننی رنگ ها تقسیم بندی کنید. طی این مرحله قطعات باید دارای یک ضخامت و یک عرض باشند؛ طول قطعات اهمیتی ندارد بنابراین قطعات می توانند از نظر طولی یکسان نباشند. ورق های فینگر جوینت با ضخامتی بین 12 الی 40 میلی متر ساخته می شوند. البته با توجه به نوع کاربرد و نیاز مشتری می توان در ضخامت های دیگری نیز صفحات فینگر جوینت را ساخت.

4. شانه زدن قطعات چوب

از مراحل ساخت فینگر جوینت شانه زدن قطعات یا به عبارت بهتر ایجاد محل های اتصال انگشتی بر روی قطعات است. برای ایجاد محل های اتصال انگشتی باید از دستگاه های مخصوص استفاده کنید. این دستگاه به صورت دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک موجود می باشد و شما نسبت به حجم کاری خود می توانید از آن استفاده کنید. دستگاه های اتوماتیک تیغه های مخصوصی دارند که فرآیند شانه زدن قطعات را با دقت و سرعت بالاتری انجام می دهند.

شانه-زدن-قطعات-چوب

5. علامت گذاری

پس از اینکه محل اتصال انگشتی را بر روی قطعات چوب به وجود آوریدم آن ها را از نظر پشت و رو بودن چوب علامت گذاری می کنیم. فایده علامت گذاری این است که شما در هنگام اتصال بلوک های چوب دچار اشتباه نمی شوید و پنل فینگر جوینت یکدست و هماهنگی خواهید داشت.

6. متصل کردن بلوک ها و چسب زدن

پس از علامت گذاری قطعات چوب با توجه به پشت یا رو بودن چوب ها آن ها را به کمک دستگاه های صنعتی اتصال انگشتی به یکدیگر متصل می کنیم. ابتدا و انتهای بلوک های چوبی به یکدیگر وصل می شوند و تشکیل صفحات بزرگ و اولیه فینگر جوینت را می دهند.

پس از اینکه قطعات کنار یکدیگر قرار گرفت قسمت های اتصالی قطعات را با استفاده از چسب های مخصوص پر می کنیم. یکی از مراحل مهم فرآیند ساخت فینگر جوینت مرحله چسب زنی است؛ هیچ اتصالی نباید بدون چسب باقی بماند. این کار را می توانید به صورت دستی و با کمک قلم مو انجام دهید یا آنکه با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک چسب زنی کنید. حتما چسب کاری را با دقت و بدون کثیف کاری انجام دهید تا محصول نهایی مرغوب و تمیزی داشته باشید.

متصل-کردن-بلوک-ها-و-چسب-زدن

7. پرس کردن و ایجاد پروفیل

قطعات چسب زده شده در طول های مورد نظر به یکدیگر وصل می شوند و با استفاده از دستگاه های مخصوص به مدت 1 الی 4 روز پرس می شوند. مدت زمان پرس کاری به نوع دستگاه مورد استفاده بستگی دارد. هر اندازه دستگاه شما پیشرفته تر باشد زمان پرس کاری کمتر خواهد شد. هدف از مرحله پرس کاری افزایش مقاومت پروفیل های فینگر جوینت و بالا بردن استحکام آن است.

8. رنده کاری پروفیل ها

در این قسمت از فرآیند ساخت فینگر جوینت قسمت های نر یا همان لبه های پروفیل های ایجاد شده را رنده می کنند. رنده کاری با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود و هدف از آن ایجاد سطحی صاف برای اتصال بهتر پروفایل ها به یکدیگر است.

9. پرس کاری پروفیل های فینگر جوینت

پس از اینکه قطعات پروفیل را رنده کاری می کنیم. با توجه به پشت و روی پروفیل ها از قسمت نر آن شروع به چسب کاری می کنیم و در تعداد مورد نظر کنار هم میچینیم. پروفایل های ایجاد شده را با دستگاه پرس، پرس کاری می کنیم. حتما در این مرحله دقت کنید تا پروفیل ها از نظر ضخامت با یکدیگر یکسان باشند. در پایان این مرحله شما پنل های صاف و تمیزی از فینگر جوینت خواهید داشت.

10. فیشینگ ورقه فینگر جوینت

از آنجایی که ورقه های فینگر جوینت از تعداد زیادی قطعه کوچک تر ساخته شده است ممکن است سطح این قطعات دارای ناهمواری باشد. با استفاده از سنباده زنی سطح رویی ورقه های فینگر جوینت را کاملا صاف و یکنواخت می کنیم. طی این مرحله از مراحل ساخت فینگر جوینت، پنل شما آماده رنگ آمیزی می شود.

11. رنگ آمیزی پنل های فینگر جوینت

آخرین مرحله از فرآیند ساخت فینگر جوینت رنگ آمیزی صفحات است. این مرحله به سفارش مشتری انجام می شود. برای رنگ آمیزی باید از لوازم مخصوص استفاده کنید. پس از رنگ آمیزی صفحه فینگر جوینت شما آماده است و می توانید آن را در کار مورد نظر مورد استفاده قرار دهید.

صفحات فینگر جوینت از نظر زیبایی و استحکام جزو ورقه های چوبی محبوب و پرطرفدار هستند و کاربردهای بسیاری در صنعت چوب دارند. در صورتی که قصد خرید پنل های فینگر جوینت را دارید می توانید آن را از مجموعه رستا چوب تهیه کنید. این مجموعه بهترین و با کیفیت ترین محصولات چوبی طبیعی و مصنوعی را با قیمت مناسب به فروش می رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت رستا چوب مراجعه کنید.

انواع فینگر جوینت که در رستا چوب نوین تولید و عرضه می شود عبارتند از:

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *