فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی

برای اینکه بدانید فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی بهتر است که این مقاله را با دقت بخوانید و بعد در مورد استفاده از هر کدام در جایگاه مناسب خود، تصمیم بگیرید. چوب از تنه درختان به دست می‌آید که از قدیم‌الایام تا به امروز همچنان برای ساخت وسایل از آن استفاده می‌شود که گاه ممکن است از فرآورده‌های چوبی نیز استفاده شود. فینگر جوینت روشی برای اتصال قطعات چوب به یکدیگر است که مقاومت، دوام و پایداری آن را بالا می‌برد. فینگرجوینت‌ها به قدری کاربردی هستند که امروزه از آن در ساخت بسیاری از وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. میان فینگر جوینت و چوب کدام یک بهتر است؟

چوب

چوب به بخش جامد و سخت زیر پوست ساقه درختان و گیاهان چوبی گفته می‌شود. چوب ماده منحصر به فردی است که از آن در ساخت انواع سازه‌ها و صنایع چوبی استفاده می‌شود که به تنهایی معجزه‌ای شگفت انگیز به پا کرده است. چوب یکی از بهترین آیتم‌هایی است که از آن می‌توان در شکل‌های مختلف استفاده کرد در نتیجه تبدیل به متریالی پرکاربرد شده است.

از چوب می‌توان به طور خالص در ساخت وسایل استفاده کرد و گاهی برای استفاده بهتر تبدیل به ورق‌ می‌شوند. صفحات چوبی کاربرد گسترده‌ای دارند اما ممکن است فقط از چوب تشکیل شده باشند بلکه در ساختار آن از مشتقات و فرآورده‌های دیگر نیز استفاده شود. به همین دلیل تمام صفحات لزوما از چوب خالص نیستند.

فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی

فینگر جوینت

فینگرجوینت‌ها از چوب تشکیل می‌شوند با این تفاوت که تغییراتی در آن‌ها به وجود می‌آید. برای تهیه فینگر جوینت ابتدا چوب‌ها در درجه حرارت معینی رطوبت گیری می‌شوند سپس چوب‌هایی که سالم هستند جدا شده و با استفاده از دستگاه‌هایی خاص به بلوک‌هایی با تعداد دندانه‌های معین برش داده می‌شوند. دندانه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و به وسیله چسب و پرسکاری به هم اتصال می‌یابند. سپس نیاز است سنباده زنی انجام شود.

اتصال بلوک‌ها به یکدیگر، پانل‌های فینگر جوینت را به وجود می‌آورد. در مرحله بعد ورق‌ها تمیز و سنباده زنی می‌شوند تا هیچ زائده و خط و خش بر روی آن وجود نداشته باشد. از آنجایی که بلوک‌ها در کنار همدیگر تشکیل صفحه را می‌دهند می‌توان ورق فینگر جوینت را در ابعاد بالا در ضخامت‌های نازک و ضخیم تولید کرد.

مقایسه فینگر جوینت و ورق چوب طبیعی

صفحات چوب می‌توانند طبیعی و مصنوعی باشند. صفحات چوب طبیعی از چوب‌های خالص ساخته شده‌اند و ساختاری یکپارچه دارند اما در صفحات چوبی مصنوعی مانند ام دی اف، ملامین و نئوپان از خرده چوب و چوب‌های بازیافتی استفاده می‌شود. صفحات چوبی در در تولید چهارچوب در و پنجره، دکوراسیون و … کاربرد دارند.

صفحات فینگر جوینت از اتصال تکه‌های مستطیلی شکل چوب دندانه‌دار ساخته شده‌اند که با اتصال انگشتی یا شانه‌ای به هم متصل شده و تشکیل یک ورق با ابعاد و ضخامت‌های متفاوت را داده‌اند. فینگرجوینت‌ها را می‌توان از چوب‌های نرم و سخت تهیه کرد و حتی گاهی با توجه به نوع کاربرد آن‌ها را به صورت ترکیبی با هم به کار برد. از فینگر جوینت در ساخت کفپوش، دیوارپوش، کمد، میز، صندلی، صفحه کابینت، ظروف دکوری و آنتیک و … استفاده می‌شود.

با دانستن تفاوت میان فینگر جوینت و ورق چوب طبیعی اصلی‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که: فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی؟

فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی

فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی؟

مقایسه میان فینگر جوینت و ورق چوب طبیعی کاری دشوار است. در اصل باید گفت با توجه به نوع نیاز از فینگر جوینت یا ورق طبیعی چوب استفاده می‌شود. گاهی در انجام بعضی از پروژه‌ها بهتر است که ورق چوب طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. ورق چوب از درختان مختلف تهیه می‌شود که برخی از آن‌ها محکم‌تر بوده و در برابر شرایط مخرب محیطی دوام بهتری دارند اما نوع دیگری از ورق‌ها از چوب‌هایی با کیفیت کمتر تهیه می‌شوند.

فینگر جوینت نیز ممکن است از چوب درختان آکاسیا، ساپلی، بلوط، نراد، نارون، کاج، صنوبر، راش، گردو، پالونیا و … تهیه شود که هرکدام مزیت‌های خاص خود را دارند. از آنجایی که برای تولید فینگر جوینت می‌بایست چوب در کوره خشک شود رطوبت آن گرفته شده است در نتیجه نگرانی‌های خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد. چوب مرطوب مستعد حمله حشرات و جانواران موذی بوده و امکان رشد قارچ در آن‌ها بالا است و احتمال پیچ خوردگی، تاب برداشتن و … وجود دارد که در فینگرجوینت این احتمال صفر است.

فینگرجوینت‌ها به صورت بلوک بوده که به واسطه دندانه‌ها می‌توانند به بلوک بعدی اتصال یابند. در این حالت از چسب‌های مخصوص استفاده شده و توسط دستگاه پرس در یکدیگر فشرده می‌شوند در نتیجه مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند. فینگرجوینت‌های مرغوب و با کیفیت اثر مخرب بر محیط زیست نداشته که می‌توان آن‌ها را رنگ آمیزی کرده یا روکش دار کرد.

ورق تمام چوب بهتر است یا فینگر جوینت؟

استفاده از فینگر جوینت نسبت به ورق چوب به صرفه‌تر است زیرا هزینه نیروی کارگر در آن کاهش یافته و هزینه تمام شده آن نیز کمتر خواهد بود. بنابراین در پاسخ سوال فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی؟ می‌توان گفت در موارد و شرایط یکسان استفاده از فینگر جوینت به ورق چوب طبیعی در ساخت وسایل ارجحیت دارد.

رستا چوب نوین نامی آشنا در حوزه فینگر جوینت است. در رستا چوب نوین کامل‌ترین منبع و مواد اولیه صنایع چوب موجود است که از دستگاه خشک کن مدرن و تمام اتوماتیک استفاده می‌شود تا پانل‌های آماده به کار با ابعاد استاندارد در کیفیت بالا و قیمت مناسب به دست مشتری برسند. خط تولید فینگر جوینت تمام اتوماتیک بوده که این باعث بالا رفتن کیفیت و سطح کار می‌شود. اکنون که پاسخ سوال فینگر جوینت بهتر است یا ورق چوب طبیعی را می‌دانید برای ارتباط، سفارش و خرید با کارشناسان مجرب مجموعه رستا چوب نوین در تماس باشید.

با تمام این توضیحات شما می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که نیاز به خرید فینگر جوینت دارید یا خرید ورق تمام چوب. به هر کدام که نیاز داشتید می توانید با ما در رستا چوب تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *