ام د

یکی از پرکاربردترین انواع چوب در صنایع مختلف، چوب ام دی اف است. این نوع چوب به عنوان یک چوب مصنوعی شناخته می‌شود که در واقع با ساختاری متفاوت تهیه و ارائه می‌شود. این نوع چوب معمولا ارزان قیمت‌تر از چوب طبیعی است. به همین دلیل می‌توانید با خیال آسوده برای هر کاری از آن استفاده کنید. MDF ساختار مستحکمی دارد و رویه‌های متفاوتی برای آن عرضه شده است. تنوع بالای طرح و نقش این صفحه چوبی، اصلی‌ترین دلیل استفاده گسترده‌ از آن در دکوراسیون داخلی و صنایع مختلف است.

در این مقاله از رستا چوب، هر چیزی که باید از ام دی اف بدانید را بررسی می‌کنیم.

ام دی اف چیست؟

ام ‌دی ‌اف به عنوان یکی از انواع تخته فیبر شناخته می‌شود. این نوع تخته چوبی، از الیاف چوبی خرد شده ساخته می‌شود. این الیاف چوبی یا همان خرده چوب، در قالب های مشخصی قرار می‌گیرند و به وسیله چسب مخصوص، چسبانده می‌شود. این تخته‌ها به دلیل چگالی متوسط خود و عدم وجود تخلخل، همیشه گزینه برنده برای بسیاری از حوزه ها محسوب می‌شوند.

MDF مناسب برای استفاده در صنایع مبلمان، کابینت، درب و پنجره، اکسسوری و … است. ام دی اف مزایای متعددی دارد که افراد با در نظر داشتن همین پارامترها دست به انتخاب می‌زنند. از مزایای ام ‌دی ‌اف می‌توان به قیمت ارزان‌ آن اشاره کرد. معمولا در دسترس بودن و قیمت مناسب در کنار طرح های گوناگون، موجب شده است تا بتوانید دست به انتخاب بزنید.

ام دی اف

کاربرد MDF را بدانید

تخته فیبر چوب با چگالی متوسط یا همان MDF، یکی از جایگزین های عالی برای چوب طبیعی است. این نوع تخته چوب، جایگزین محبوبی برای چوب‌های طبیعی است. چرا که لزوم ازبین بردن منابع طبیعی در آن وجود ندارد. در واقع شما می‌توانید با یک ساختار مستحکم اما پر کاربرد، بهترین ایده‌ها را پیاده سازی کنید و لذت ببرید. در این بخش کاربردهای متفاوت MDF را بررسی می‌کنیم.

  1. مبلمان: MDF به عنوان یک جایگزین ارزان‌تر و مقاوم‌تر برای چوب طبیعی در صنعت مبلمان استفاده می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها با استفاده از ام دی اف، انواع مبلمان، میز، صندلی، سرویس خواب و… را می‌سازند.
  2. دکوراسیون داخلی: از MDF برای ساخت اجزای داخلی مانند پارتیشن‌ها، پانل‌های دیواری، کفپوش‌ها و زیر سازهای دیوار استفاده می‌شود.
  3. ساخت کابینت: MDF به عنوان یکی از اساسی‌ترین متریال های رایج برای ساخت کابینت شناخته می‌شود. این وسیله به بهترین شکل ممکن می‌تواند تحمل وزن مناسبی را ایجاد کند و برای نظم دهی در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
  4. ساخت لوازم مختلف: از ام دی اف برای ساخت اسکلت‌های مختلف مانند درب‌ها، پنجره‌ها، قاب عکس و… استفاده می‌شود.
  5. باکس: MDF یک متریال عالی برای ساخت باکس های مختلف است. معمولا بسته بندی در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید از یک متریال بسیار مستحکم و کاربردی استفاده شود.
  6. صنایع آرایشی و بهداشتی: از ام دی اف می‌توان برای ساخت استندهای مختلف جهت قرار دادن لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. معمولا ساخت آینه ها و میزهای مخصوص نیز، به وسیله ام دی اف انجام می‌شود.
  7. ساخت اسباب‌ بازی و وسایل بازی: به دلیل مقاومت و قابلیت‌های ضد خش و…می‌توان از ام دی اف برای ساخت لوازم اسباب بازی کودکان استفاده کرد.

بهتر است بدانید، استفاده از MDF به دلیل ویژگی‌های متعدد آن، گزینه خوبی برای شما است. عدم جذب رطوبت به دلیل دارا بودن روکش ضد رطوبت و… نیز گزینه قابل توجهی است. هرچند بهتر است بدانید، کیفیت نهایی هر ورق ام دی اف براساس برند، نحوه ساخت و تکنولوژی آن متفاوت است.

ام دی اف

نحوه تولید ام دی اف

آگاهی از نحوه تولید تخته MDF به شما کمک می‌کند تا در این زمینه اطلاعات مطلوبی را کسب کنید. روند تولید ام ای اف به صورت گام به گام در این بخش شرح داده می‌شود.

  • آماده سازی خرده چوب ابتدایی ترین بخش تولید محسوب می‌شود. به همین دلیل در این بخش به وسیله رنده‌های مخصوص و خرد کن های قوی، چوب و مشتقات آن به ابعاد ریزتری تبدیل می‌شوند.
  • پس از این مرحله غربالگری انجام می‌شود تا ساختاری یکدست برای تولید MDF ایجاد شود.
  • در این مرحله باید حتما به وسیله بخار و حرارت کافی، الیاف ایجاد شده به صورت یکدست و در کنار هم قرار گیرند.
  • فشرده سازی با ایجاد یک ساختار مناسب و یکپارچه کمک می‌کند تا یک صفحه با کیفیت و متراکم ایجاد گردد.
  • چسب مخصوص می‌تواند بافت بین این خرده چوب‌ها را به یکدیگر منسجم بچسباند. به این ترتیب می‌توان انتظار یک سطح با کیفیت از چوب با چگالی مطلوب را داشت.
  • در نهایت پس از آماده سازی این صفحه، رویه مخصوصی بر روی آن پرس می‌شود تا ضمن فراهم کردن استحکام لازم، زیبایی بصری آن نیز لحاظ گردد.

به این ترتیب می‌توان شاهد ایجاد یک ورق MDF  با کیفیت بود. طرح و نقش های ام دی اف بسیار متنوع است و این بخش در آخرین مرحله تولید MDF انجام می‌شود.

مزایای استفاده از MDF چیست؟

در بررسی تخصصی هر متریالی، لازم است تا در خصوص مزایای استفاده از آن بدانید. اطلاع از این جزییات کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن، مزایای MDF را درک کنید و برای استفاده از تخته ام دی اف انگیزه بیشتری کسب کنید.

  1. قیمت مناسب: MDF به عنوان ارزان‌ترین متریال نسبت به چوب طبیعی شناخته می‌شود. همین قیمت ارزان موجب شده تا استفاده از ام دی اف تبدیل به یک گزینه اقتصادی و به صرفه شود.
  2. استحکام: شاید جالب باشد که بدانید یک مزیت دیگر برای MDF مربوط به استحکام بالای آن است. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده از MDF برای ساخت لوازم و اکسسوری‌های مختلف استفاده کنید.
  3. مقاومت در برابر رطوبت: MDF مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. رویه آن می‌تواند در محیط‌های مرطوب نیز استفاده شود. هرچند کیفیت ساخت در این خصوص بسیار مهم است.
  4. کیفیت رویه: سطح MDF بسیار صاف و یکنواخت است. به همین دلیل کیفیت رویه آن بسیار بالا است و برای استفاده در حوزه‌های مختلف بهترین گزینه محسوب می‌شود.
  5. قابلیت پردازش: MDF می‌تواند به راحتی برش داده شود و تغییر فرم مطلوبی پیدا کند. به همین دلیل استفاده از آن در حوزه‌های مختلف رایج است.
  6. طراحی پایدار: یکی از بهترین مزایایی که باید در خصوص MDF توجه کنید، طراحی پایدار آن است. طراحی پایدار معمولا توجه به محیط زیست را اولویت می‌داند. به همین دلیل، اگر دغدغه محیط زیستی داشته باشید، باید حتما نسبت به انتخاب ام دی اف اقدام کنید.

ام دی اف

ام دی اف در طراحی پایدار

استفاده از تخته فیبرچوب با چگالی متوسط (MDF) در طراحی پایدار دارای اهمیت زیادی است. به عنوان یک جایگزین برای چوب های طبیعی، می‌توانید از ام دی اف استفاده کنید. یادتان باشد که در پروسه ساخت ام دی اف، نیاز به قطع درخت و برش الوار نیست!

بلکه می‌توانید بدون هرگونه آسیب به محیط زیست، از چوب های شکسته و مازار در طبیعت استفاده کرده و یک بافت مطلوب به عنوان الیاف چوب ایجاد کنید. با فرآوری MDF می‌تواند به طراحان و معماران کمک کرد تا بدون آسیب های محیط زیستی، یک طراحی پایدار مطلوب را رقم زد. همین ویژگی‌ها موجب شده است تا ام دی اف به عنوان یک متریال عالی و پایدار شناخته شود.

کاهش استفاده از چوب مصرفی، یک مزیت عالی است. استفاده از MDF به جای چوب های طبیعی، منجر به کاهش قطع درختان می‌شود که این امر به حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی کمک می‌کند.

از سوی دیگر MDF به راحتی قابل بازیافت است و می‌تواند در تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار گیرد. همین امر به کاهش ضایعات و پسماندهای مخرب برای محیط زیست کمک می‌کند. برخی از تولید کنندگان MDF از منابع بازیافتی استفاده می‌کنند، همین موضوع از نظر طراحی پایدار به شدت اهمیت دارد و می‌تواند روند تولید گازها گلخانه ای را کاهش دهد. به طور کلی، استفاده از MDF در طراحی پایدار می‌تواند به افزایش کارایی منابع، کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش اثرات منفی بر تغییرات اقلیمی کمک کند.

رستا چوب نوین تولید کننده انواع فینگر جوینت ، ورق تمام چوب مانند چوب ضد آب و نیز  ترموود ، پلی وود و پلای وود است. برای خرید هر کدام از محصولات ما می توانید با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *