کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی بسیار زیاد است. اما در این مقاله به معرفی 5 کاربرد زیبای آن می پردازیم. صنایع دستی نوعی هنر است که با استفاده از دست و ابزار لوازم تزئینی و کاربردی ساخته می‌شود. به دلیل اینکه در صنایع دستی از هنر دست بهره‌ گرفته می‌شود چنین کارهایی بسیار با ارزش هستند. صنایع دستی شاخه‌ای از هنرهای سنتی بوده ممکن است بر روی چوب اجرا شود. یکی از بهترین‌ متریال‌ها برای پیاده سازی صنایع دستی، فینگرجوینت است که شکل و ظاهری منحصر به فرد داشته و شیء خلاقانه به وجود می‌آورد. در ادامه به کاربردهای فینگرجوینت در صنایع دستی اشاره خواهد شد.

قطعات چوب به تنهایی در برابر عوامل و شرایط محیطی دوام نمی‌آورند بلکه نیاز است از راهکارهای برای افزایش مقاومت چوب استفاده شود. فینگرجوینت راهی بسیار موثر و مفید است که باعث شده دوام و پایداری چوب افزایش یابد.‌ در ساخت فینگرجوینت ابتدا چوب حرارت داده می‌شود تا رطوبت اضافی آن گرفته شده و تبدیل به چوب خشک شود. سپس چوب هایی که سالم هستند از سایر چوب‌ها تفکیک خواهند شد و بعد آن‌ها را به کمک ابزار مخصوص به قطعات کوچک‌تر برش می‌دهند.

قطعات کوچک به شکل بلوک‌های دندانه‌دار بوده که می‌تواند به شکل مربعی، هفت و هشت و … باشد. دندانه‌ها در یکدیگر همچون قطعات انگشت فرو رفته واتصال داده می‌شود که به آن علاوه بر فینگرجوینت، اتصال شانه‌ای هم گفته می‌شود. برای اتصال از دستگاه پرس و چسب استفاده می‌شود. پس از اتمام فرایند قطعات تبدیل به ورق شده‌اند که نیاز به رنده کاری و تمیز شدن دارند تا صفحات کاملا صاف و یکدست شوند.

اکنون ورق فینگرجوینت آماده استفاده است که بسیار مقاوم و محکم بوده و از آن در ساخت وسایل متعدد مانند درب، کمد، میز، صندلی، کفپوش، پله، ساز موسیقی، اکسسوری، ساعت و … استفاده می‌شود. یکی از موارد استفاده از فینگرجوینت، ساخت صنایع دستی است. کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی گسترده است که در ادامه به آن‌ها اشاراه خواهد شد.

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی بسیار گسترده و وسیع است. صنایع دستی اصیل‌ترین هنرها را به تصویر می‌کشد پس چه زیبا است که بر روی متریال‌هایی پیاده سازی شوند که دوام و ماندگاری بالایی دارند. فینگرجوینت که نوعی اتصال چوب است سطحی مناسب برای اجرا هنر زیبا و ماندگار محسوب می‌شود که سالیان سال است مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است و به وفور از آن استفاده می‌شود. 5 مورد از کاربردهای فینگرجوینت در صنایع دستی عبارتند از:

خاتم کاری

خاتم کاری هنر زیبای برش دادن چوب و چیدن لایه‌ها در کنار یکدیگر است که سطحی با نقوش رنگی و منظم هندسی به وجود می‌آید. قطعات چیده شده کنار هم مثلث یا چند ضلعی‌های ظریفی هستند که در کنار یکدیگر چیدمان می‌شوند که اساس چیدمان آن‌ها بر مبنای طرح هندسی از پیش تعیین شده است.

خاتم سازی هنر برجسته اصفهان است که شبیه به موزاییک کاری است. در خاتم کاری قطعات برش داده شده و ریزِ چوب در کنار یکدیگر طرح و رنگ‌هایی زیبا به وجود می‌آورد که از آن در ساخت جامدادی، گلدان، شکلات خوری، ساعت دیواری، ست میز اداری، قندان و … استفاده می‌شود. چوب مورد استفاده می‌تواند به شیوه فینگرجوینت به یکدیگر اتصال یافته باشد که یکی از انواع کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی، هنر خاتم کاری برای وسایل و سطوح مختلف است.

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی

منبت کاری

یکی دیگر از انواع متنوع کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی، منبت کاری است. در منبت کاری از چوب برای ایجاد طرح و نقش استفاده می‌شود که با استفاده از ابزار آلات خاص کنده کاری انجام می‌شود. چوب مورد استفاده می‌توان به شکل فینگر جوینت باشد که در این حالت هنر ظریف منبت کاری را به زیبایی تمام به رخ می‌کشد. در منبت کاری نقش‌ها به صورت برجسته روی سطح فینگرجوینت ایجاد می‌شوند که در صورت تمایل می‌توان روی آن را رنگ کرد تا عمق کار بهتر معلوم شود.

از منبت کاری در ساخت جواهرات، مجسمه، عصا، قاشق شربت خوری، تابلو و … با نقوش طبیعت، گل و گیاهان، چهره و … استفاده می‌شود و حتی می‌توان با آن چیزی مانند شعر نوشت. فینگرجوینت مورد استفاده برای منبت کاری می‌بایست بافت سفت و سختی داشته و محکم باشند.

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی

خراطی

خراطی نمونه‌ای دیگر از کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی است. در خراطی فینگرجوینت با ابعاد و اندازه مناسب انتخاب می‌شود سپس وارد دستگاه خراطی شده و به صورت نیمه تراش داده می‌شود. هدف از نیمه انجام دادن کار این است که قطعه چوب با توجه به طرح مد نظر توخالی شود سپس سنباده زنی شده و روی آن سیلر و پلی استر اسپری شود.

با خشک شدن طرح و نقش زیبایی بر روی چوب پدید می‌آید که از این هنر در ساخت پایه میز، قلیان، گهواره، پایه آباژور، شمعدان، دسته کتری، پایه نرده پله و … استفاده می‌شود. توسکا، گردو، شمشاد، چنار، زبان گنجشک، گلابی و بید از جمله چوب‌هایی که هستند که می‌توان از فینگرجوینت آن‌ها در هنر زیبای خراطی استفاده کرد.

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی

گره چینی

گره چینی هنر زیبای دیگری است که از آن در ساخت انواع صنایع دستی استفاده می‌شود. یکی از انواع کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی ساخت وسایل و مصنوعاتی با گره چینی است. در گره چینی مجموعه‌ای از قطعات برش خورده چوب به شکل منظم و هنرمندانه در کنار یکدیگر چیده می‌شوند که با هم قرینه هستند.

از چوب در گره چینی می‌توان طوری استفاده کرد که با شیشه ترکیب شود. شیشه اگر رنگی باشد ترکیبی بسیار زیبا با چوب گره چینی شده به وجود می‌آورد که از آن در ساخت وسایل متعدد یا درب اماکن متبرکه مانند آستان قدس رضوی، حرم شاه عبدالعظیم و خانه‌های تاریخی در اصفهان و کاشان (خانه طباطبایی ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه شیخ الاسلام) … استفاده شده است. حتی می‌توان برای ساخت درب و پنجره یا اکسسوری برای دیوار از هنر گره چینی بر روی چوب فینگر جوینت استفاده کرد.

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی

مشبک کاری

در هنر مشبک کاری از سوراخ کردن چوب پدیده‌ای زیبا به وجود می‌آید که هر دو سو قابل دیدن بوده و سوراخ‌ها در کنار یکدیگر تشکیل هنر اصیل و زیبا را داده‌اند. در قدیم از مشبک کاری عمدتا در ساخت درب و پنجره استفاده می‌شده است اما اکنون از آن در ساخت صنایع مختلف دستی استفاده می‌شود. فینگر جوینت مناسب‌ترین نوع اتصال چوبی است که می‌توان روی آن هنر مشبک کاری را اجرا کرد. از کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی می‌توان به جا شمعی، میز، گلدان، عود سوز، میز شطرنج، تخته نرد، جا دستمال کاغذی و … اشاره کرد.

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی

کاربرد فینگر جوینت در صنایع دستی بسیار گسترده است که در این متن فقط به 5 مورد آن اشاره شد. فینگرجوینت استفاده شده در تولید صنایع دستی باید مرغوب و با کیفیت باشد تا بتوان هنر‌های ظریف را به زیبایی تمام بر روی آن اجرا و ایجاد کرد. برای تهیه بهترین فینگرجوینت‌ها با رستا چوب نوین در ارتباط باشید.

انواع فینگر جوینت که می تواند در صنایع دستی استفاده شود :

حتی شما می توانید از انواع ورق تمام چوب مانند چوب راش برای ساخت صنایع دستی استفاده کنید. برای خرید فینگر جوینت می توانید با ما در رستا چوب نوین در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *