تخته چند لایی

امروزه برای ساخت انواع محصولات از تخته چوب‌های موجود در بازار استفاده می‌شود. یکی از تخته چوب‌های پرفروش در بازار تخته چندلایی است که از روی‌ هم قرار گرفتن تعدادی ورقه چوبی ساخته می‌شوند. این تخته چوب‌ها انواع متفاوتی داشته و در لایه‌های متفاوت از هم ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند.

هر تخته چوب با توجه ‌به ویژگی خاصی که دارد کاربردی متفاوت دارد. در ادامه قصد داریم در مورد انواع تخته چندلایی و کاربرد آن‌ها بیشتر صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تخته چند لایی چیست؟

تخته چند لایی همان‌طور که از نامش پیداست تخته چوبی است که چند ورقه چوبی به‌هم‌چسبیده ساخته می‌شود. ورقه‌های چوبی را با استفاده از چسب‌های مخصوص و بسیار قوی به هم می‌چسبانند و در نهایت یک ‌تخته چوب بسیار محکم به وجود می‌آید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تخته چوب‌های چند لایه استحکام بالای آن است که به‌خاطر نحوه قرارگیری ورقه‌های چوبی روی‌هم و چسب به‌کار رفته در آن است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این لایه‌ها در اغلب مواقع با لایه مجاور خود ۹۰ درجه اختلاف زاویه دارند که این کار باعث می‌شود که انبساط و انقباض داخلی چوب تا حد زیادی کاهش بیابد و به همین دلیل محصول ساخته شده استحکام زیادی دارد.

تخته‌های چندلایی یکی از پرکاربردترین تخته‌ها برای ساخت بسیاری از وسایل چوبی هستند و روزبه‌روز نیاز به مصرف این تخته‌ها به دلیل استحکام و کیفیت بالای آن افزایش می‌یابد. تخته‌های چند لایه برای ساخت اغلب محصولات مانند مبلمان، سرویس خواب، کابینت، درب‌خانه، جعبه‌های چوبی در ابعاد مختلف و… استفاده می‎شود و این تنها گوشه کوچکی از کاربرد زیاد تخته‌های چند لایه است. نام دیگر تخته چند لایه پلای وود است که بیشتر افراد آن را با این نام می‌شناسند.

تخته چند لایی

انواع تخته چند لایی

تخته‌های چند لایه با توجه ‌به تعداد لایه انواع مختلفی دارد که در ادامه چند مورد از آن آورده شده است.

تخته چندلایی ۳ لایه

بیشترین تخته چندلایی موجود در بازار، تخته ۳ لایه است. تا مدتی پیش به تخته‌های چندلایه، تخته ۳ لایی گفته می‌شود؛ زیرا اولین تخته چندلایی که ساخته شد ۳ لایه بود و حتی بعد از گذشت مدتی طولانی فقط از این نوع ساخته شده و وارد بازار می‎شد. تخته ۳ لایی نسبت به سایر تخته‌ها نازک‌تر بوده؛ ولی استحکام بسیار بالایی دارد. در اغلب مواقع از این تخته برای ساخت وسایل تزیینی در دکوراسیون داخلی خانه استفاده می‌شود.

تخته چندلایی ۵ لایه

برای ساخت تخته ۵ لایی از پنج لایه ورقه نازک چوبی استفاده می‌شود که سبب افزایش استحکام و دوام آن می‌شود. این نوع از تخته چند لایی یک گزینه مناسب برای ساخت وسایلی است که به استحکام بالایی نیاز دارد. برای مثال برای ساخت تخته خواب و کشو این نوع از تخته بسیار مناسب است.

تخته چندلایی ۷ الی ۱۳ لایه

نوعی از تخته چند لایی وجود دارد که تعداد لایه‌های زیادی داشته و لایه‌های آن ۷، ۹، ۱۱، ۱۳ و حتی بالاتر است. استفاده از این نوع تخته چند لایی موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته و نام دیگر آن تخته چندمنظوره است.

افزایش لایه‌های بیشتر سبب مقاومت و استحکام بیشتر این تخته‌ها می‎شود تا جایی که حتی در برابر بادهای شدید و طوفان نیز مقاوم می‌شوند و آسیبی نمی‌بینند. کاربرد این نوع تخته‌ها بیشتر در ساختمان‌سازی و ساخت سقف‌های چوبی است؛ زیرا در برابر انواع عوامل خارجی بسیار مقاوم بوده و ساختاری محکم دارد.

ویژگی‌های تخته چند لایی

تخته‌های چندلایی مزیت‌ها و ویژگی‌های زیادی داشته و به همین دلیل استفاده از آن مورد توجه اکثر افراد قرار گرفته است. برای ساخت انواع وسایل و حتی ساختمان‌سازی از این تخته‌ها استفاده می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی این تخته‌ها آورده شده است.

دارای استحکام و دوام زیاد

تخته‌های چند لایی به دلیل ساختار و ترکیباتی که دارند بسیار محکم بوده و مقاومت بالایی دارند. این تخته‌ها نسبت به سایر تخته‌های موجود در بازار محکم‌تر بوده و همه افراد آن را به همین دلیل می‌شناسند.

تخته چند لایی

وزن سبک و مناسب

یکی دیگر از مهم‌ترین و قابل‌توجه‌ترین مزیت‌های تخته چند لایی وزن کم آن است. این تخته‌های چند لایی با توجه ‌به اینکه از لایه‌های زیادی تشکیل شده‌اند؛ اما وزن کمی دارند و برای همین از آن‌ها در ساخت مبلمان استفاده می‎شود.

تولید در ابعاد مختلف

از مهم‌ترین ویژگی‌های تخته چوب چندلایی قابلیت تولید در ابعاد مختلف است. تخته چندلایی با ابعاد بزرگ می‌توان به شما کمک کند تا مساحت زیادی را بدون ناهمواری پوشش دهید.

مقاومت در برابر ترک‌خوردن

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ورقه‌های چوبی موجود در بازار این است که بعد از خمیدگی و یا میخ‌ کردن آن‌ها دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. این مشکل باعث می‌شود تا اتصال به‌ درستی انجام نشده و چوب خراب شود. اما در تخته‌های چند لایی این مشکل وجود ندارد. به دلیل ساختار و نحوه قرارگیری لایه‌ها روی ‌هم با خمیدگی و میخ ‌کردن این تخته چوب هرگز ترکی در آن مشاهده نخواهید کرد.

خاصیت ضد آب

انواعی از تخته چندلایی وجود دارد که ضد آب است. در ساختار این تخته‌های چوبی از چسب‌های فنول آب‌بند استفاده می‎شود و سبب می‌شود تا تخته‌ها محکم‌تر به هم متصل شوند.

کاربرد تخته چندلایی

تخته چوب چند لایی با توجه ‌به تعداد لایه‌هایی که دارد کاربرد متفاوتی دارد. در ادامه برخی از کاربردهای تخته چند لایی آورده شده است.

  • ساخت انواع درب برای منازل
  • ساخت انواع مبلمان
  • قالب‌بندی ساختمان‌ها
  • استفاده از تخته‌های چند لایه برای ساخت پالت
  • استفاده در صنعت دریایی و نظامی
  • و…

تخته چند لایی

تخته چوب چندلایی نوعی از تخته چوب‌های موجود در بازار است که با اتصال تعدادی ورق چوبی به هم ساخته می‌شوند. این ورقه‌ها با استفاده از چسب‌های بسیار قوی به هم چسبانده و در نهایت تخته‌های ساخته شده استحکام بسیار بالایی دارند. تخته چندلایی انواع مختلفی داشته و در لایه‌های متفاوت از هم ساخته می‌شود که هر تخته با توجه‌ به تعداد لایه‌ای که دارد کاربرد مخصوص به خود را دارد.

برای مثال از تخته چوب ۳ لایه در ساخت وسایل تزئینی استفاده شده و از تخته چوب ۵ لایه در ساخت انواع مبلمان استفاده می‌شود. همچنین این تخته‌ها مزیت‌های زیادی مانند وزن کم، استحکام بالا، قیمت مناسب و… دارد که به همین دلیل یکی از پرکاربردترین تخته‌های چوبی در صنعت چوب است. در انتها شما می‌توانید تخته چندلایی، ام دی اف، نئوپان یا ورق فینگر جوینت مدنظر خود را از سایت رستاچوب خریداری کرده و از خرید خود لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *