ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت

ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت با انواع چوب های مختلف ممکن است متفاوت باشد. برای استحکام، دوام و پایداری هرچه بیشتر چوب از روش‌هایی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها  فینگر جوینت است. فینگر جوینت‌ها در ساخت وسایل متعددی به کار برده می‌شوند که برای ساخت ابتدا چوب به صورت بلوک‌هایی کوچک در آمده سپس مجدد به یکدیگر وصل می‌شود. اتصال بلوک‌های چوبی به یکدیگر تشکیل یک ورق با ابعاد مختلف را می‌دهد اما باید هر یک از ورق‌ها در ابعاد مشخص و معینی تولید شوند. ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت چقدر است؟

ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت

نحوه تولید ورق فینگر جوینت با ابعاد استاندارد

برای پاسخ به سوال ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت چقدر است ابتدا باید با نحوه تولید فینگر جوینت آشنا شویم. از درختان مختلف می‌توان ورق‌های فینگر جوینت تولید کرد که ابتدا باید چوب‌ها در کوره تحت درجه حرارت معین خشک شوند تا رطوبت اضافی آن‌ها گرفته شود. همه قسمت‌های چوب در برابر حرارت واکنش یکسانی نشان نمی‌دهد بلکه ممکن است قسمتی از آن سوراخ شده یا بسوزد. به همین دلیل چوب‌‌های ناسالم از چوب‌های سالم جدا می‌شوند سپس چوب‌های سالم از نظر شباهت به یکدیگر دسته بندی می‌شوند.

سپس هر گروه از چوب‌های تفکیک شده توسط دستگاه به صورت بلوک‌هایی با طول و عرض مشخص در می‌آیند  و در مرحله بعدی بلوک‌ها می‌بایست دندانه‌دار شوند. تعداد دندانه‌ها با توجه به نوع چوب و کاربری متفاوت است که از قبل درباره آن تصمیم گرفته شده است. چوب‌ها از طرف دندانه با چسب و توسط دستگاه پرس‌کاری به هم متصل می‌شوند. سپس سطح پروفیل‌ها سنباده زنی می‌شود تا ورق‌ها صاف و تمیز شوند.

اتصال بلوک‌ها به یکدیگر تا یک حد و استاندارد معین باید ادامه یابد زیرا در غیر این صورت فینگر جوینت کارایی و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت

موارد استفاده از فینگر جوینت با ابعاد استاندارد

اگر ابعاد استاندارد در ساخت ورق‌های فینگر جوینت رعایت شده باشد می‌توان آن‌ها را در ساخت وسایل متعدد و موارد زیر به کار برد:

  • مبل
  • تخت
  • کمد
  • میز
  • صندلی
  • کفپوش
  • دیوارپوش
  • صفحه کابینت
  • پله
  • درب
  • لوازم دکوری
  • ساعت
  • سازهای موسیقی

چوب مورد استفاده ممکن است چوب راش باشد. راش انعطاف پذیری بالایی داشته و به راحتی می‌توان آن را رنگ کرد. رابروود چوبی بسیار سخت است که از آن در ساخت فینگر جوینت استفاده می‌شود. رابروود رنگی روشن با تراکم متوسط دارد که برای ساخت انواع وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب درخت کاج نیز مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت و گرما دارد از این رو برای ساخت دکوراسیون و تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فینگر جوینت گردو به دلیل مرغوبیت و استحکام بالا در ساخت بسیاری از وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد که ماندگاری بسیار خوبی دارد به همین دلیل است که در رده گران قیمت‌ترین‌ها جای گرفته است. چوب درخت توسکا در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی دارد و رنگ‌ آن با توجه به سن درخت متفاوت است. نارون نیز چوبی بسیار سفت و محکم است که از آن در محیط‌های مرطوب نیز می‌توان استفاده کرد.

صنوبر چوبی بسیار محکم است که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. چوب روسی، توت و بلوط از جمله چوب‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها در ساخت فینگر جوینت استفاده کرد. هر یک از چوب‌ها برای اینکه بتوانند به بهترین نوع فینگر جوینت تبدیل شوند باید علاوه بر رعایت شرایط خاص در ساخت، در ابعاد مناسب تولید شوند.

ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت

استاندارد اندازه ورق فینگر جوینت

ورق فینگر جوینت از چوب‌های مختلفی ساخته می‌شود. چوب‌ها هر کدام ویژگی منحصر به فردی داشته که از چوب دیگر متمایز می‌شوند. برای ساخت ورق فینگر جوینت باید نوع چوب در نظر گرفته شود. فینگرجوینت‌ها علاوه بر اینکه ورق آن‌ها در ابعاد معین تولید می‌شوند از نظر وزن و ضخامت نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند به همین دلیل باید عوامل متعدد را مد نظر قرار داد. قیمت فینگر جوینت نیز با توجه به نوع چوب، ضخامت و ابعاد تعیین می‌شود.

ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت چقدر است؟

ابعاد استاندارد ورق فینگر جوینت برای برخی از چوب‌ها به طور جداگانه در جدول زیر آمده است:

راش244*122*1.8

300*122*1.8

350*122*1.8

رابروود244*122*1.8

300*122*2.6

کاج244*122*1.8
گردو244*122*1.8
توسکا244*122*1.8

با یک نگاه کلی می‌توان گفت تقریبا بیشتر انواع چوب‌ها در ابعاد 244*122*1.8 ساخته می‌شوند. طول تخته چوب‌ها معمولا 244 تا 350 و عرض آن 122 است که در برخی از فروشگاه‌ها پانل‌های بزرگ عرضه می‌شود. با این حال ممکن است تغییراتی در ابعاد آن داده شود. برای اینکه بتوان به بهترین اندازه و ابعاد چوب فینگر جوینت دست یافت می‌توان از کارشناسان مجرب مجموعه رستا چوب نوین کمک گرفت.

رستا چوب نوین مفتخر است به عنوان بهترین تولید کننده فینگر جوینت در ایران شناخته شده باشد. استفاده از علم، دانش و فناوری‌های نوین باعث شده است فینگرجوینت‌ها در شرایط ایده‌آل با ابعاد استاندارد تولید شوند.

برای خرید انواع فینگر جوینت در ابعاد استاندارد با ما در رستا چوب نوین تماس بگیرید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *