تفاوت ام دی اف و نئوپان

در این مطلب می خواهیم راجع به تفاوت ام دی اف و نئوپان اطلاعاتی را با شما عزیزان به اشتراک بگداریم. امروزه استفاده از تخته‌های چوبی برای ساخت وسایلی مانند کابینت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. انواع زیادی از تخته‌های چوبی وجود دارد که می‌توان از آن برای ساخت انواع وسایل استفاده کرد. دو نوع از تخته‌های پرکاربرد بازار ورقه‌های نئوپان و تخته‌های چوبی ام‌دی‌اف است.

این تخته‌ها در صنایع چوبی کاربرد زیادی دارند. ترکیبات استفاده شده در این دو نوع تخته باهم متفاوت هستند. برای مثال تخته‌های چوبی ام‌دی‌اف چگالی بالایی دارند و برای ساخت آن‌ها از فیبرهای چوبی با ابعاد متفاوت استفاده می‌شود. برای ساخت ورقه‌های نئوپان از خرده چوب‌ها و همچنین مواد شیمیایی مانند چسب و رنگ استفاده می‌شود.

این دو ورق نسبت به هم تفاوت‌هایی دارند برای مثال ورقه‌های ام‌دی‌اف نسبت به نئوپان هزینه بیشتری داشته و برخلاف آن مقاومت بسیار بالایی دارد. در ادامه قصد داریم پاسخی جامع‌تر برای پرسش تفاوت ام‌دی‌اف و نئوپان چیست را بیابیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ام دی اف چیست؟

برای دانستن تفاوت ام دی اف و نئوپان بهتر است ابتدا با هر یک از آنها آشنا شوید. ام‌دی‌اف نوعی تخته با چگالی بالا است و به‌نوعی یک کامپوزیت چوبی ساخته شده از فیبرهای چوبی می‌باشد. برای تولید تخته‌های ام‌دی‌اف از فیبرهای چوبی در ابعاد مختلف استفاده می‌شود. در ساختار ام‌دی‌اف بافت و رگه‌های چوبی قابل‌ مشاهده نیست. برای تولید تخته‌های ام‌دی‌اف از چوب، چسب و گرما استفاده می‌کنند و به همین دلیل تخته‌های ساخته شده استحکام بالایی دارند.

برای ساخت ام‌دی‌اف می‌توان از چوب‌های نرم و چوب‌های سخت استفاده کرد. خمیر ام‌دی‌اف مسیری طولانی را طی می‌کند تا به ام‌دی‌اف خام یا همان مغز ام‌دی‌اف تبدیل شود. این فرایند ۶۳ مرحله دارد و در آخرین مرحله آن ورقه‌های ام‌دی‌اف باکیفیت و محکمی تولید می‌شود.

تفاوت ام دی اف و نئوپان

ویژگی‌های ام دی اف

برای آن که بدانیم تفاوت ام دی اف و نئوپان چیست باید با ویژگی های هر یک نیز آشنا باشیم. ام‌دی‌اف ورقه‌ای از جنس چوب بوده و در ساخت میز، عسلی، کابینت و… استفاده می‎شود. تخته‌های ام‌دی‌اف مزیت‌های زیادی دارند که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌های آن آورده شده است:

  • استفاده از ام‌دی‌اف برای دکوراسیون فضا و ساخت هر نوع وسیله هزینه کمی دارد.
  • بریدن ورقه‌های ام‌دی‌اف بسیار آسان است.
  • سطح ورقه‌های ام‌دی‌اف صاف بوده و هیچ‌گونه تراشه‌ای روی آن نیست و ظاهری بسیار زیبا دارد.
  • ورقه‌های ام‌دی‌اف به دلیل نحوه تولیدی که دارند بسیار محکم هستند. این ورقه‌ها تولید عمر بالایی دارند و با گذر زمان همچنان زیبا می‌مانند.
  • تخته‌های ام‌دی‌اف از فیبرهای کوچک و چوبی ساخته شده و به همین دلیل بافت‌های چوب در ساختار آن مشخص نیست.
  • تخته‌های ام‌دی‌اف ظاهری بسیار زیبا دارند و برای ساخت انواع وسایل قابل‌استفاده هستند. همچنین این ورقه‌های چوبی از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند.

نئوپان چیست؟

همانطور که گفتیم برای آشنایی با تفاوت ام دی اف و نئوپان باید هر یک را جداگانه بررسی کنیم و بشناسیم. نئوپان نوعی ورقه چوبی است که با فشردن خرده چوب‌های زائد، تراشه‌های کوچک چوب‌بری و خاک‌اره تخت فشار گرما و همچنین با استفاده از چسب‌های مخصوص ساخته می‌شود. ورقه‌های نئوپان فراورده‌هایی کامپوزیتی هستند.

تخته‌های نئوپان در واقع از صنایع بازیافت چوب هستند به صورتی که خرده چوب‌های به‌دست‌آمده طی فرایند بهره‌برداری از چوب درختان را رطوبت‌گیری کرده و همگون می‌کنند. سپس این خرده چوب‌ها را به همراه چسب با پرس حرارتی فشرده می‌کنند و در انتها ورقه‌های چوبی نئوپان ساخته می‌شوند.

برای اینکه ورقه‌های نئوپان در برابر حرارت، آب و پوسیدگی مقاومت بالایی داشته باشند در ترکیبات آن از مواد شیمیایی مانند رنگ، وکس، عوامل رهاسازی و مرطوب‌کننده استفاده می‌کنند. بعد از ترکیب مواد مورداستفاده محلولی به حالت مایع به دست می‌آید و آن را به شکل صفحه در می‌آورند. در انتها این محصول را فشرده‌تر می‌کنند تا چسب و چوب محکم شوند.

تفاوت ام دی اف و نئوپان

ویژگی‌های نئوپان

همان گونه که می دانید برای دانستن تفاوت ام دی اف و نئوپان باید با ویژگی و تفاوت ام دی اف و نئوپان آشنا شوید.

نئوپان در مقایسه با سایر ورقه‌های چوبی قیمت مناسب‌تری دارد.

استفاده از نئوپان به دلیل وزن کمی که دارد بسیار راحت است.

ورقه‌های نئوپان در ابعاد مختلف عرضه می‌شوند.

ورقه‌های نئوپان را در اغلب مواقع با روکش‌های مختلف تزیین می‌کنند تا ظاهری زیباتر داشته باشند.

تفاوت ام دی اف و نئوپان

حالا که ویژگی های هر دو را خواندید می توانید به راحتی تفاوت ام دی اف و نئوپان را درک کنید. در مقایسه با تخته نئوپان، ام‌دی‌اف دارای سطح و دانسیته یکنواخت و صاف‌تر در سراسر تخته و لبه‌های صاف و منسجم‌تری دارد. به همین دلیل تخته‌های ام‌دی‌اف نسبت به تخته‌های نئوپان راحت‌تر برش داده می‌شوند. در انتها محصولی که تحویل داده می‌شود می‌تواند رگه‌های چوبی و سطحی صاف داشته باشد. سپس با روکش شدن طبیعی یا لمینت مرتفع‌تر می‌شود.

ورقه‌های نئوپان نسبت به ام‌دی‌اف قیمت مناسب‌تری دارند؛ اما برخلاف ورقه‌های ام‌دی‌اف استحکام کمتری داشته و در برابر ضربه و عوامل خارجی مانند رطوبت و حرارت مقاومت کمتری دارد.

ورقه‌های ام‌دی‌اف از ترکیبات طبیعی چوب ساخته می‌شود و با محیط‌زیست تا حدودی سازگاری دارند. اما ورقه‌های نئوپان به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی مانند رنگ و چسب با محیط‌زیست سازگار نیستند و ممکن است به آن آسیب بزنند.

ورقه‌های نئوپان همان‌طور که پیش‌تر گفتیم در برابر رطوبت مقاومت ندارند و ممکن است دچار تغییر رنگ شده و باد کنند. اما ورقه‌های ام‌دی‌اف با توجه ‌به ترکیبات و مراحل ساختی که دارد مقاومت بالایی داشته و در گذشت زمان طولانی هنگام تماس با رطوبت به ‌هیچ‌ عنوان دچار تغییر رنگ نشده و باد نمی‌کند.

تفاوت ام دی اف و نئوپان

تخته‌های ام‌دی‌اف عمر زیادی دارند و دچار پوسیدگی نمی‌شوند؛ اما ورقه‌های نئوپان به دلیل ترکیباتی که در خود دارند و نحوه ساخت آن‌ها عمر کوتاهی دارند و حتی درصورتی‌که به‌خوبی از آن‌ها مراقبت شود باگذشت مدتی دچار پوسیدگی می‌شوند.

به‌صورت کلی استفاده از ام‌دی‌اف نسبت به نئوپان بهتر بوده و شما با یک‌بار هزینه می‌توانید تا مدت زیادی از زیبایی تخته‌های ام‌دی‌اف خود لذت ببرید.

امروزه برای ساخت اغلب وسایل از تخته‌های چوبی استفاده می‌شود. دو نوع از تخته چوب‌های پرکاربرد ورقه‌های نئوپان و ام‌دی‌اف هستند. تخته‌های ام‌دی‌اف با استفاده از فیبرهای چوبی ساخته شده و ورقه‌های نئوپان با استفاده از خرد چوب‌های ضایعاتی و مواد شیمیایی مانند رنگ و چسب‌های مخصوص ساخته می‌شوند.

امیدواریم تا اینجا اطلاعاتی را که در زمینه تفاوت ام دی اف و نئوپان در اختیارتان قرار دادیم قابل قبول واقع شده باشد.

این ورقه‌ها تفاوت‌های زیادی باهم دارند برای مثال ورقه‌های ام‌دی‌اف در ۶۳ مرحله و ورقه‌های نئوپان در هفت مرحله تولید می‌شود. تخته‌های نئوپان نسبت به تخته‌های ام‌دی‌اف هزینه مناسب‌تری دارند؛ اما برخلاف ام‌دی‌اف در برابر عواملی مانند رطوبت و دما مقاومت کمی دارند.

در انتها شما می‌توانید ورقه‌های موردنیاز خود را مانند ورق ام دی اف، ورق نئوپان و حتی پنل فینگر جوینت با اطمینان کامل از سایت رستا چوب نوبن خریداری کرده و خریدی امن و لذت‌بخش را تجربه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *