بهترین چوب برای منبت

در این مطلب می خواهیم راجع به این که بهترین چوب برای منبت کدام است اطلاعاتی را در اختیارتان قرار بدهیم. منبت کاری یک هنر قدیمی اصیل ایرانی است که در آن هنرمندان با استفاده از ذوق و خلاقیت خود بهترین چوب برای منبت را انتخاب کرده و طرح هایی ناب و جذاب بر روی چوب حکاکی می کنند. در منبت کاری طرح های بسیاری را می توان اجرا نمود. این هنر تلفیقی از ذوق، استعداد و اصالت است که نمود خارجی آن روی بهترین چوب برای منبت نقش می بندد.

منبت کار ابزار و لوازم بسیاری برای بروز هنر خود به کار می گیرد اما اولین و مهم ترین متریال برای شروع کار انتخاب بهترین چوب برای منبت است. با توجه به اهمیت چوب مورد استفاده در هنر منبت کاری می توان به جرات گفت که حتی اهمیت آن بیشتر از ابزار های مورد استفاده می باشد. پس هنرمند باید نهایت دقت و سختگیری را درانتخاب بهترین چوب برای منبت به کار گیرد. در ادامه این مقاله رستا چوب شما را با بهترین چوب برای منبت آشنا می کنیم.

بهترین چوب برای منبت

ویژگی های بهترین چوب برای منبت

با توجه به تنوع بسیار گستره چوب ها در سراسر جهان انتخاب بهترین چوب برای منبت مستلزم افزایش آگاهی و کمی دقت می باشد. همانطور که پیش تر بیان کردیم چوب مهم ترین ابزار در منبت کاری است پس باید دارای ویژگی هایی خاص و مناسب باشد تا هنر ارزنده و ارزشمند دست هنرمند، ماندگار و بادوام شود.

منبت دارای طرح های بسیار زیادی است و یکی از عواملی که در انتخاب چوب تاثیر گذار می باشد نوع طرح و کنده کاری است که هنرمند قصد اجرای آن را دارد. در وهله اول چوب مورد استفاده در هنر منبت کاری باید چوبی مستحکم و سخت باشد. نمی توان برای چوب هایی که بافتی بسیار نرم و منعطف دارند در هنر منبت کاری جایگاهی قائل شد. دلیل این امر هم این است که در منبت با ضربه به ابزار و حرکت آن طرح ها ایجا می شوند.

چوب مورد استفاده در منبت باید یکدست و یکپارچه باشد که در غیر این صورت نباید انتظار نتیجه ای دلچسب و زیبا را داشته باشید. چوب هایی که دارای گره هایی زیاد هستند اصلا گزینه ایده آلی برای منبت به شمار نمی روند. هر چه میزان و تعداد گره های موجود در چوب کمتر باشد قطعا سطحی یکپارچه تر و مناسب تر برای خلق اثر هنری در اختیار خواهد بود. بر خلاف گره که هرچه کمتر باشد بهتر است تعداد رگه های طبیعی چوب هرچه بیشتر باشد نتیجه ای زنده تر و طبیعی تر خواهید داشت.

چوب باید در دسترس باشد چوبی که فقط مقدار کمی از آن وجود دارد مناسب نیست. چوب مناسب برای منبت باید در برابر سایش و فرسودگی از استحکام خوبی برخوردار باشد. از دیگر عواملی که در انتخاب یک چوب مناسب برا منبت کاری کمک کننده می باشد دستگاه ها و ابزار های مورد استفاده توسط شخص هنرمند می باشد. معمولا کسانی که دستگاههایی با کیفیت بالا و به روز دارند به راحتی از چوب هایی سخت که نتیجه ای مطلوب از آنها حاصل می شود استفاده می کنند.

رستا چوب، بزرگترین و معتبر ترین مجموعه تخصصی در زمینه ارائه انواع فینگر جوینت های چوبی می باشد. این مجموعه سازنده انواع محصولات چوبی نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با انواع خدمات و محصولات رستا چوب با به وب سایت این مجموعه مراجعه نمائید یا با شماره های زیر در تماس باشید.

09123072538

09126106119

بهترین چوب برای منبت

بهترین چوب برای منبت کاری

در منبت کاری از چوب های سخت و نرم با کیفیت زیادی می توان استفاده نمود. تا این جا شما را با دلیل اهمیت چوب در هنر منبت و ویژگی های یک چوب مناسب برای این هنر آشنا کردیم. حال بهتر است با چوب هایی که این ویژگی ها و خصوصیات را دارا هستند و جزو پر مصرف ترین و محبوب ترین انتخاب ها برای منبت کاران هستند آشنا شوید.

  1. گردوی سفید: گردوی سفید انتخابی عالی مقرون به صرفه برای منبت است. این چوب اصلا بو را به خود جذب نمی کند.
  2. چوب نمدار آمریکایی: از محبوب ترین و اولین انتخاب ها در هنر منبت کاری می باشد. این چوب دارای بافتی مناسب برای کنده کاری می باشد. چوب نمدار آمریکایی دارای بافتی مستحکم و منسجم است که برای ساخت ظروف آشپزخانه و منبت روی آن ها گزینه ایده آلی به شمار می رود.
  3. گردو: چوب گردو دارای استحکام و تراکم بالایی است پس محصولاتی که با آن تولید می شوند قطعا دارای دوام و عمر بیشتری خواهند بود.
  4. چنار: درخت چنار بسیار سازگار است و در سراسر ایران به راحتی رشد می کند. چنار چوبی در دسترس و گزینه ای ایده آل برای هنرمندان منبت کار می باشد. چوب چنار نیمه سنگین و نیمه سخت می باشد و دارای رگه هایی بسیار زیاد و در عین حال فوق العاده زیبا می باشد.
  5. راش: یکی از چوب های خوش تراش چوب درخت راش می باشد. این چوب دارای طرح هایی بسیار زیبا است که محبوبیت بالایی را در میان منبت کاران ایجاد نموده است.
  6. افرا: افرا جزو چوب هایی است که به دلیل زیبایی و رگه های درشت آن نظر بسیاری از منبت کاران را جلب می نماید اما نکته مهم این است که افرا بعد از خشک شدن قابلیت جذب رطوبت بالایی دارد پی برای محصولاتی که در معرض نم و رطوبت هستند گزینه مناسبی نمی باشد.
  7. گیلاس: چوب درخت گیلاس یکی از بهترین انتخاب ها برای منبت کاری می باشد. این چوب دارای استحکام بالایی است. اما توجه کنید که اگر هنوز از تجربه و مهارت کافی برخوردار نمی باشید بهتر است سراغ این چوب نروید.
  8. بلوط قرمز: این چوب دارای رگه هایی بلند و بزرگ می باشد پس کنده کاری بر روی آن مستلزم مهارت کافی است. بلوط قرمز معمولا به افرادی که با تجربه هستند توصیه می شود. اما اگر بتوانید بر روی این چوب زیبا نقشی دلنشین ایجاد نمائید قطعا تا سالهایی طولانی آن را خواهید داشت.
  9. چوب ماهون: این چوب که با نام ماهگونی نیز شناخته می شود دارای رنگی مایل به قهوه ای است و با بافتی سخت و رگه های مستقیم بسیار مناسب کنده کاری منبت می باشد.

دیگر چوب هایی که در صنعت منبت کاری مورد توجه و استفاده هستند عبارتند از:

  • پانولونیا
  • سدر
  • باسوود
  • بالسا
  • آسپن
  • بوترنات
  • گردوی سیاه
  • بلوط

بهترین چوب برای منبت

همچنین چوب درختانی چون آبنوس، ارغوان، پسته و توت نیز گزینه ایده آلی برای منبت کاران محسوب می شوند. اما یکی از ویژگی های چوب مناسب برای منبت در دسترس بودن آن است. این چوب ها در عین حال که زیبا و مناسب هستند گران و کمیاب می باشند.

منبت کاری از اصیل ترین هنر های ایرانی می باشد که چوب نقش اول و اصلی را در این هنر ارزنده ایفا می نماید. با توجه به اهمیت چوب مورد استفاده در منبت کاری باید در انتخاب آن دقت و توجه کافی را داشته باشید. چوب هایی که دارای بافتی یکدست با گره های کم، استحکام بالا، رطوبت مناسب و در دسترس هستند جزو بهترین گزینه ها برای کنده کاری محسوب می شوند. رستا چوب با ارائه انواع فینگر جوینت ها و محصولات چوبی آماده ارائه انواع خدمات تخصصی در این زمینه به شما عزیان می باشد.

 شما می توانید برای تهیه هر کدام از محصولات تولید شده در رستا چوب نوین مانند فینگر جوینت و دیگر موارد که برخی از آنها در زیر لیست شده اند با ما  در تماس باشید:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *